czwartek, 26 września 2013

5 Najlepszych śniadań przedszkolaka!

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Czasami jednak również najwrażliwszy. Zwłaszcza kiedy mamy w domu niejadka, którego trzeba wyprawić do przedszkola na czas. Dzisiaj chciałabym się podzielić pomysłami na pięć pożywnych śniadań, które każde dziecko zje ze smakiem!

Kilka faktów:
- Dobrze skomponowane śniadanie zawiera po trochu z każdej z podstawowych grup żywności: białka, węglowodany, witaminy.
- Najbardziej i na najdłużej sycą białka: mięso, jogurt, ser biały itd.
- W zimie najlepiej jest podawać śniadania na ciepło.
- Każdy lubi jedzenie ładnie podane. Fajna nazwa może je również uatrakcyjnić.

1. Owsianka





Każdy dom ma swoją ulubioną wersję. Sezonowe owoce nadają jej niepowtarzalny smak, który wraca we wspomnieniach jako kwintesencja zmieniających się pór roku. W lecie podawana z borówkami z lasu, zimą pachnąca suszem i szczyptą orientalnych przypraw. Zawsze sycąca i pożywna. Nigdy nie gotowana na mleku.
Do garnuszka z gotującą się wodą wrzucamy nasze dodatki- tutaj kawałki brzoskwini i mrożone maliny- kiedy owoce zmiękną, zasypujemy je płatkami owsianymi i gotujemy zgodnie z opisem na opakowaniu (3 do 20 minut, zależnie od rodzaju płatków). Nakładamy na miseczkę i zalewamy zimnym mlekiem, dzięki temu jest od razu w temperaturze odpowiedniej do spożycia.
Proponowane dodatki na jesień:
- jabłko, cynamon, gożdziki
- daktyl, rodzynki, suszone brzozkwinie i śliwki
- banan, cynamon, kurkuma
Daktyl wkrojony do wody na owsiankę nada jej słodkości. Można też użyć miodku, syropu klonowego lub soku agawy.

2. Płatki jogurtowe i kakao



Wariacja na temat owsianki. Płatki ryżowe lub jaglane wypadają w tej kombinacji najlepiej. Jest to propozycja bardziej lekkostrawna.
W garnuszku z wodą gotujemy kawałki jabłka do miękkości, następnie dodajemy płatki i gotujemy kilka minut. Podajemy z jogurtem naturalnym i szczyptą cynamonu. Można polać małą łyżeczką syropu klonowego.

3. Omlet paryski z kawą zbożową



Nie wiem dlaczego, ale jajecznicy jeść nie będą za to omlet paryski jest ulubieńcem...
Roztrzepane jajko łączymy z wybranymi dodatkami. Ja użyłam brokuła z wczorajszego obiadu i kawałka pomidora. Dobra jest też wersja klasyczna z szynką i serem. Roztopienie odrobiny sera na wierzchu sprawia, że szkraby wpadają w szał. Dodajemy szczyptę soli oraz zioła  (pietruszka, koperek, oregano, rozmaryn, tymianek- wedle uznania ale nie więcej niż szczyptę).
Wylewamy na teflonową patelnię i powolutku smażymy z jednej a następnie z drugiej strony. Jeżeli woda z warzyw Was zaskoczy, to nie martwcie się tylko dajcie jej odparować na wolnym ogniu.
Duża ilość białka w tym śniadaniu powinna być zbalansowana odpowiednią ilością błonnika. Kromka chleba, wycięta foremką do ciastek w kształt serduszka, oraz kawa zbożowa powinny się tym zająć.

4. Tapas z kompotem owocowym



Czy Wasze dziecko też zjada kanapki warstwowo? Najpierw pożera szyneczkę, potem zlizuje masło a na końcu wcina zmaltretowaną kromkę chleba? Oto nieco czystsza wersja tego procesu. Na talerzu układamy elementy składowe kanapki: plasterek szynki, kilka kosteczek sera, paski ogórka, pomidora i innych ulubionych warzyw oraz chleb pocięty w kosteczki.
Dziecku w wieku szkolnym można to sprzedać jako "tapas" i nagle zdekomponowana kanapka urasta to rangi kulinarnego wydarzenia.

5. Śniadanie w drodze: muffinki z jogurtem pitnym



Czasami tak bywa, że życie nie sprzyja dobremu śniadaniu. Kiedy zaśpimy i musimy pędem wybiec z domu. Kiedy musimy zacząć dzień nieprzyzwoicie wcześnie z powodu jakiejś wycieczki, święta lasu  czy innej przygody. Kiedy mama ma ważne spotkanie i musi zadbać również o siebie. Albo wtedy kiedy nawali system, pęknie jakaś uszczelka czy wyskoczy trybik. Warto się na to przygotować i mieć w zamrażalniku kilka zdrowych muffinek śniadaniowych. Wystarczy je wsadzić do pieca na 10 minut (co w zasadzie robi się samo, podczas gdy my walczymy z odzieniem i szukamy zagubionych przedmiotów). Takie śniadanie można zjeść w samochodzie czy podczas spaceru. Aby dodać nieco białka, podajemy je z jogurtem pitnym.
Przepisów na zdrowe muffinki jest w internecie bardzo wiele. Wystarczy coś wybrać i upiec a potem zamrozić. Przepis na moje ulubione pojawi się na blogu już wkrótce.


Jakie są Wasze sprawdzone sposoby na śniadanie? Podzielcie się nimi w komentarzach!

Smacznego,

Kinga