czwartek, 23 stycznia 2014

15 Zabaw rozwijających koncentrację!

Oto nasz wybór zabaw pomagających dzieciom w opanowaniu trudnej sztuki koncentracji.  Mamy nadzieję, że znajdziecie wśród nich coś dla Waszych pociech! Bawiąc się w te zabawy pamiętajcie, że dla Waszych maluchów trening koncentracji jest takim samym wyzwaniem jak dla Was trening cierpliwości!

1. W samochodzie

Jeśli dzieci nudzą się w czasie jazdy samochodem, umówcie się aby wypatrywały na jakiegoś konkretnego obiektu (np. krowy czy białego samochodu)  i kiedy będziecie obok niego przejeżdżali mają głośno krzyknąć: krooooooooooowa! Ważne jest, aby wytłumaczyć maluchom, aby krzyczały jedynie kiedy będziecie na wysokości obiektu i aby nie sygnalizowały zbyt wcześnie. Chodzi nie tyle o spostrzegawczość, ale oczekiwanie w skupieniu.
Alternatywnie: jeśli dziecko zna dobrze okolicę, możecie rzucać hasła typu: poczta, ośrodek zdrowia odpowiednio wcześniej, aby dziecko w napięciu czekało, aż będzie mogło krzyknąć. Emocje gwarantowane.
2. Rodzinny pokaz slajdów

Stwórzcie w Power Poincie pokaz slajdów z Waszych ostatnich wakacji: maksymalnie 20 zdjęć zmieniających się co 5 sekund. Wybierzcie członka rodziny którego będziecie "śledzić", to znaczy wykrzykiwać jego imię/funkcję (np. babcia) gdy pojawi się na ekranie. Do zrobienia w kilku wariantach, by dziecko nie znudziło się zbyt szybko.

3. Wyklejanie imion

Napiszcie na kartce imię dziecka grubym flamastrem i poproście aby wykleiło literki malutkimi naklejkami np. w kształcie kółeczek. Jeśli Wasza pociecha nie potrafi jeszcze czytać i nie interesują jej literki, to narysujcie kształt do wypełnienia: rybkę, kokardkę, itp.

4. Przeszkadzajki

Dziecko ma usiąść po turecku na podłodze przodem do ściany i zamknąć oczy. Inne dzieci lub mama za jego plecami, przy użyciu przedmiotów wydających atrakcyjne dźwięki mają skłonić je do otwarcia oczu i odwrócenia się. Zadaniem dziecka jest oparcie się pokusom i skoncentrowanie na utrzymaniu swojej postawy. Inną opcją jest poproszenie dziecka o zachowanie kamiennej twarzy, podczas gdy będziemy stroić przed nim małpie miny lub dla starszych, odkurzenie zabawy w pomidora.

5. Jaki to owoc?

W ramach deseru: zawiązujemy dziecku oczy i podajemy mu do ust pokrojone w plasterki rożne owoce. Maluch musi odgadnąć czego skosztował.
6. W chowanego inaczej 

Wspólnie wybieracie kryjówkę dla jakiejś zabawki. Później czytacie krótką historię, aby odciągnąć uwagę dziecka od zabawki. Po ukończeniu lektury dziecko ma przypomnieć sobie gdzie zabawka została schowana i przynieść ją mamie.

7. Kradzież w muzeum

Gromadzicie z dzieckiem na małym  dywaniku pamiątki rodzinne: wazoniki, figurki porcelanowe itp., opowiadając, że tworzycie wystawę muzealną. Dziecko ma się jej dobrze przyjrzeć i zapamiętać wszystkie elementy i na chwilę wyjść z pokoju. W tym czasie do muzeum zakrada się złodziej i kradnie jeden z bibelotów. Dziecko ma powiedzieć czego brakuje.

8. Niekończąca się opowieść

W wieczorny rytuał usypiania wplatacie opowieść, której dziecko jest współautorem. Ale przed rozpoczęciem nowego wątku robicie rekapitulację tego, co wydarzyło się w poprzednich epizodach: jak doszło do tego, że lalka Kasia zgubiła się i znalazła w plecaku nieznanej sobie dziewczynki?


9. Jaka To Melodia?

Śpiewamy znaną dziecku piosenkę, zmieniamy jednak słowa. Zadaniem dziecka jest wychwycić błąd. Zaczynamy od bardziej oczywistych pomyłek ("stary kapeć mocno śpi", "nad krzaczkiem, opodal rzeczki, mieszkała Kaczka- Sprzątaczka"), następnie utrudniamy.


10. Stop klatka!

Na komendę "1-2-3 Klatka Stop!" dziecko musi zastygnąć w bezruchu na kilka sekund, po czym mówimy "akcja!", wtedy dziecko wraca do przerwanej czynności. Oczywiście staramy się "łapać" malca w śmiesznych pozach dla utrudnienia. Następnie dziecko ma szansę "zamrozić" nas! Wyznaczmy tylko jasne ramy czasowe zabawy np. bawimy się aż do obiadu, "stopujemy" się do dziesięciu itd.


11. Memo- Gdzie jest Mama?

Bardzo dobrymi zabawkami ćwiczącymi pamięć i koncentrację są wszelkiego rodzaju gry "Memo", czyli pamięciowe. Jednak z moich obserwacji wynika, że większość maluchów woli rozrzucać ślicznie karty memo- techniczne po kątach, niż się nimi poprawnie bawić. Dzieje się tak dlatego, że obrazki na tych zestawach kart są, owszem, ładne ale nie rozpoznawalne. Najlepiej stworzyć własny zestaw z twarzami członków rodziny (alternatywnie postaci z ulubionej bajki) które budzą emocje u dziecka i są mu dobrze znane.
Robimy zdjęcia członkom rodziny (nawet telefonem) i drukujemy w niewielkim formacie po dwa z każdego. Naklejamy zdjęcia na wycięte z kartonu prostokąty. Bardzo dobrze się to prezentuje jeśli zrobimy te tekturki w formacie legitymacji szkolnej i włożymy je w oprawki do takich legitymacji (zamiast laminowania).

12. Puzzle z niespodzianką

Układanie puzzli to świetna rozrywka i wspaniały trening koncentracji umysłu oraz koordynacji oko-ręka. Niestety czasami dziecku trudno się skupić na ukończeniu całej układanki. Mając w pamięci, że puzzle powinny być ZAWSZE dobrane do wieku dziecka (raczej nie schodzimy poniżej 4 na 4 cm) możemy zachęcić je do ukończenia swojej pracy w następujący sposób: Małe opakowanie dużych puzzli ukladamy wieczorem sami, odwracamy i na odwrocie umieszczamy wskazówkę jak znaleźć niespodziankę (np. owoc schowany za szafą. Dla młodszego dziecka rysunek owocu w kryjówce.). Po ułożeniu puzzli przez dziecko, sklejamy je taśmą klejącą i dopiero odwracamy aby nie uszkodzić pracy.
Możemy zachęcić dziecko aby samo wykonało takie puzzle ze wskazówką. Może to być część szlaku detyktywistycznego, gdzie poszukujemy ukrytej zabawki.

13. Chodzenie po linie

Wzdłuż podłogi naklejamy taśmą maskującą linię. Zachęcamy dziecko aby się po niej przeszło, pokazując mu najpierw jak się to robi (udzielajmy konkretnych instrukcji: plecy wyprostowane, brzuch wciągnięty, broda do góry, najpierw palce potem pięty itd.). Zależnie od temperamentu dziecka, dla starszaków może to być szkoła piękności, klub sportowy, lub linoskoczek w cyrku. Podnosimy powoli stopień trudności wprowadzając zmienne elementy: chodzenie bokiem, tyłem, z rękami w górze, spacer z jakimś przedmiotem na wyciągniętej dłoni/ głowie/ łyżeczce w ustach itd. 

14. Słuchanie Ciszy

Zaproponuj dziecku aby razem z Tobą posłuchało co się dzieje kiedy jest cicho. Nastaw minutnik do jajek lub stoper (zacznij od 30 sekund i powoli wydłużaj czas za każdym razem) i rzuć wyzwanie, że w tym czasie dziecko musi być tak cicho jak tylko się da. Kiedy minie wyznaczony czas zapytaj co dziecko słyszało (prawdopodobnie nic, gdyż było skupione na sobie), powiedz mu co Ty słyszałaś (lodówka, pralka, klakson itd.). Nastawcie czasomierz ponownie i zanurzcie się w ciszy, tym razem dziecko pewnie słyszało nawet jak trawa rośnie gdyż zmieniło cel skupienia! Następnie możecie wyłapywać pewne określone odgłosy.

15. Cichy kącik

Wiele dzieci potrzebuje wyciszenia ale nie potrafi go sobie samemu zapewnić. Możemy mu to ułatwić tworząc w domu "cichy kącik". Może ro być jakiś kąt oddzielony kwiatkiem, może to być baldachim z ikei zawieszony gdzieś w domu. Powinny się tam znależć następujące przedmioty: Poducha do siedzenia lub mały materac, poduszki- jaśki do wtulania się, koszyczek "po cichu". Koszyczek "po cichu" może zawierać kilka obrazków do oglądania lub cienką książeczkę (czytankę, z rozwiązywankami, kolorowankę, połącz kropki itd) lub małą zabawkę. Koszyczek lub pudełeczko jest lekko ukryte, tak aby nie narzucało się dziecku ale aby można coś w nim znależć w razie znudzenia.  Zawartość często zmieniamy. Ustalamy zasady Cichego kącika i tłumaczymy je dziecku

Dajcie znać, które z tych zabaw sprawdzają się u Was. Jakie Wy znacie zabawy rozwijające koncentrację?

Pozdrawiamy,
Paulina i Kinga